Saturday, September 7, 2019

PENYESUAIAN SOSIAL


PENYESUAIAN SOSIAL 

Dikarang oleh : Adelinda Anthony

Penyesuaian sosial merupakan satu proses interaksi antara individu dengan persekitaran dan dalam usaha individu berkenaan untuk memenuhi keperluannya dan mencapai matlamat dalam sesuatu persekitaran. Penyesuaian berlaku dalam pelbagai aspek seperti sikap, tingkah laku, hubungan dengan masyarakat dan cara kehidupan. Pelajar perlu mempunyai penyesuaian sosial yang tinggi dengan pensyarah, rakan-rakan dan persekitaran untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pendidikan.



Rajah 1 menunjukkan isu-isu  yang akan dibincangkan dalam penyesuaian sosial


1.1 KEMAHIRAN INTERPESONAL


Kemahiran interpersonal merujuk kepada algoritma mental dan berkomunikasi yang digunakan semasa komunikasi dan interaksi sosial untuk mencapai kesan atau keputusan tertentu. Menurut teori Multiple Intelligences ( Gardner, 1993 ) kemahiran interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka.

Kepentingan hubungan interpersonal ialah: 
  • Melahirkan persefahaman yang baik antara pelajar
  • Membantu guru menggunakan pelbagai bentuk komunikasi yang baik.
  • Meningkatkan kepekaan guru dengan keperluan kemanusiaan pelajar
  • Meningkatkan kebolehan guru kepada konsep pemusatan pelajar.




Rajah  2 menunjukkan kemahiran interpersonal.


1.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL

Kemahiran intrapersonal adalah keupayaan kognitif seseorang untuk memahami dan mengenali diri sendiri. Kemahiran intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang  membolehkan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.


Rajah 3 menunjukkan aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan oleh pelajar untuk memperbaiki kemahiran intrapersonal.

1.3 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN

Komuniti pembelajaran boleh diertikan sebagai kumpulan manusia yang saling berkongsi, bertindak secara koperatif, dan kolaboratif, mempunyai matlamat yang dikongsi bersama serta saling membantu dalam proses belajar. Pembelajaran dalam bentuk komuniti pembelajaran sesuai dengan cara semula jadi manusia belajar dan sesuai dengan keadaan sebenar dunia.


Rajah 4 menunjukkan pelajar sebagai ahli komuniti pembelajaran


1.4 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT

Perkongsian maklumat melibatkan proses penemuan dan mendapatkan maklumat, penapisan dan penyusunan maklumat, dan nilai yang  terhasil daripada perkongsian dan penggunaan maklumat pengetahuan tersebut dalam  sesebuah organisasi. Penggunaan ICT dalam P&P boleh dijalankan oleh semua guru dan juga dalam semua matapelajaran sekiranya kita mengetahui cara-cara pengendalian peralatan ICT dengan betul. Pengetahun yang luas dalam bidang ICT ini bukan sahaja dapat menambahkan maklumat, malah kita juga dapat berkongsi maklumat melalui aplikasi-aplikasi yang tertentu yang terdapat dalam ICT.

Rajah 5 menunjukkan perkongsian maklumat melalui Teknologi Maklumat dan Komunikasi.


1.5 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK

Gender adalah perbezaan sifat, peranan, fungsi, dan status antara lelaki dan perempuan dalam perjanjian sosial dan juga aspek biological. Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya, keadaan dan situasi di mana mereka berada. Kebimbangan pelbagai pihak mengenai jurang kecemerlangan akademik antara pelajar lelaki dan perempuan perlu diberi perhatian demi memastikan proses kelangsungan pendidikan antara dua gender itu dapat diimbangi dengan baik.

        Rajah 6 menunjukkan isu gender dalam kecemerlangan akademik.




RUJUKAN

Fitriah, A. (2013). Hubungan kepercayaan diri dengan penyesuaian sosial.

Wima Bin Ary, T. R. (2005). HUBUNGAN KONSEP DIRI DENGAN PENYESUAIAN SOSIAL, 12.

































No comments:

Post a Comment

KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS

Kemahiran Memproses Maklumat & Penyediaan Bahan Bertulis Dikarang oleh: Farisha Binti Mahashim Kemahiran memproses maklumat merupa...